
Een tijdje geleden kregen we bij Zelfbouwelektro een oproep van een klant in Geel die zonder elektriciteit zat in zijn keuken, meer zelfs, er was nergens geen stroom meer. Het ging hier over een oudere elektrische installatie, gebouwd voor 1981.
Een lekkend koffietoestel lag aan de basis van het probleem en had ervoor gezorgd dat de differentieel – noodzakelijke beveiliging en wettelijk verplicht in elektrische installaties – was uitgeschakeld.
We gaven de klant instructies langs te telefoon – we kenden zijn installatie natuurlijk – zodat hij terug de verwarming en verlichting in zijn woning kon inschakelen. Wanneer we vervolgens zelf een kijkje gingen nemen en enkele controlemetingen deden, zagen we dat het koffietoestel de oorzaak was. De klant had geluk dat de elektrische installatie nog werd uitgeschakeld. Bij de test van de differentieel merkten we immers dat de testknop niet meer werkte.
Wat is een differentieelschakelaar?
De differentieelschakelaar is het belangrijkste veiligheidsonderdeel van elke elektrische installatie. Hij detecteert elk stroomverlies (lek). Dit doet de differentieel door continu de hoeveelheid ingaande en uitgaande stroom van je installatie te meten. Die moet altijd gelijk zijn, anders is er iets in je elektrische installatie. Meet de differentieel een verlies (lees: elektriciteit vloeit weg via de aarde) dan schakelt hij de installatie uit. Op deze manier beschermt de verliesstroomschakelaar jou en je huisgenoten tegen elektrocutie. Het is dus belangrijk om je differentieel jaarlijks op goede werking te ‘testen’.
Hoe test je een differentieel op goede werking?
Test minimaal 1x per jaar je differentieel op goede werking. Lukt dit niet kan je altijd beroep doen op Zelfbouwelektro. Wil je liever dat wij voor jou de ganse installatie even komen nakijken, dat kan ook. Wij bieden je een check-up aan op maat van jouw installatie. Zo ben je er zeker van dat jouw installatie aan de wetgeving voldoet en ook veilig is. Contacteer ons voor meer info via info@zelfbouwelektro.be of +32 (0)475 59 59 19. Vervolgens maken wij voor jou een vrijblijvende offerte!

Hoe is het bij onze klant afgelopen?
Wij hebben zijn elektrische installatie nagekeken en enkele verbeterpunten voorgesteld. De differentieel hebben we onmiddellijk vervangen. Ook hebben we onze klant opnieuw naar een gespecialiseerde elektrozaak gestuurd voor een nieuw, veiliger koffietoestel. Eind goed, al goed!
Was dit een nuttig artikel?
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief, boordevol tips & tricks, aanbiedingen, nieuwigheden,…